
ARCHA Nový Jičín, chráněné bydlení
Poslání služby
ARCHA Nový Jičín, chráněné bydlení poskytuje dospělým lidem s mentálním a kombinovaným postižením bydlení v samostatných domácnostech s možností využít společné zázemí a podporu asistenta. Klienty vedeme a připravujeme je k tomu, aby byli dříve nebo později schopni vést samostatný život ve své domácnosti.
Krátký spot představující činnost střediska můžete shlédnout na následující adrese ZDE


Cíle služby
Klient, který samostatně zvládá péči o domácnost a sebe samotného.
- to znamená: pečuje o domácnost, dokáže hospodařit s penězi, dokáže si nakoupit, uvařit, vyprat, dokáže si vyřídit osobní záležitosti, umí pečovat o sebe a o své zdraví
Klient, který se orientuje kolem svého bydliště, využívá běžné služby jako je pošta, kadeřník, obchody a rozvíjí a zachovává vztahy s rodinou a přáteli
Klient se umí rozhodovat a zodpovídá za důsledky svých rozhodnutí, zná svá práva a své povinnosti.
- to znamená: s klienty vedeme a přehráváme situace, které běžně přináší život, individuálně s klienty probíráme potřebné situace,
Klient v aktivním věku chodí do školy, do práce a tráví svůj volný čas tak jako je běžné pro jeho vrstevníky.
- to znamená: chceme, aby klienti měli podobné povinnosti jako každý běžný člověk, jedná se o pravidelnost v denním rytmu, dostávají se mezi lidi, své vrstevníky a aktivně se realizují v oblastech, které jsou pro klienta potřebné
Klient v seniorském věku má v chráněném bydlení prostor pro běžné činnosti a své záliby.
- to znamená: uzpůsobíme podmínky bytu pro život seniora, případně zajistíme potřebné návazné služby (pečovatelskou službu, domácí péči, domácí hospic)
Cílová skupina
Klienty naší služby jsou dospělí lidé s mentálním a kombinovaným postižením, kteří potřebují podporu v oblastech bydlení, stravování, hospodaření, cestování, využívání volného času a udržování sociálních kontaktů.
Věková hranice pro vstup do služby je 18 – 60 let.
Služba nemůže být poskytnuta osobám s vysokou mírou závislosti na pomoci druhé osoby - s potřebou intenzivní 24 hodinové podpory. Služba rovněž nemůže být poskytnuta lidem, kteří nezvládají respektovat pravidla společného soužití v komunitě. Obsahem služby není podávání léků, podávání stravy, nepřetržitý dohled.
Zásady
Zásada individuálního přístupu
S klienty pracujeme individuálně, známe jejich životní příběh, potřeby a přání.
Zásada partnerství
Máme svobodné a bezpečné prostředí pro komunikaci. Dbáme na srozumitelnost sdílených a předávaných informací. Zpětně ověřujeme, že nám klienti rozumí.
Zásada přiměřené podpory
Klientům poskytujeme tolik podpory, kolik potřebují, společně respektujeme přirozené riziko.
Zásada týmové spolupráce
Jako tým si uvědomujeme důležitost jednotného přístupu ke klientům. V rámci týmu spolupracujeme na řešení pracovních otázek, sdílíme zkušenosti a dodržujeme týmová rozhodnutí.
Nabídka služeb
Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
Klienti se stravují samostatně nebo s podporou asistenta. Asistent dopomáhá při sestavování jídelníčku, při objednávce jídla od dodavatelské firmy, při plánování a realizaci nákupů, uložení potravin, při přípravě pokrmů.
Poskytnutí ubytování a pomoc při zajištění chodu domácnosti
Poskytujeme ubytování v jednolůžkových a dvoulůžkových pokojích v bytech pro 1 – 3 klienty. Ubytování má znaky bydlení v domácnosti, zaručuje soukromí a intimitu (klienti mají klíče od svých pokojů a vstupních dveří bytu, v pokoji uzamykatelné skříně).
Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
Asistenti poskytují podporu a motivaci při vyhledání, zprostředkování a využívání volnočasových aktivit - například zprostředkování kontaktu na různé zájmové aktivity, pomoc při nalezení přátel v přirozeném prostředí (v dané lokalitě, městě) a při navázání a udržení kontaktu s přáteli, spolupracovníky, známými.
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
Podpora a pomoc při vyhledávání informací o běžně dostupných službách různými způsoby (internet, telefon, osobně) podle přání klienta a podpora a pomoc s navázáním kontaktu s běžně dostupnou službou (pošta, kadeřník, obchod atd.).
Sociálně terapeutické činnosti
Činnosti související s individuálním plánem klienta - šetření a mapování potřeb, individuální plánování, průběžné a závěrečné vyhodnocení plánů, hodnocení spolupráce, motivační rozhovory, podpůrné rozhovory, šetření a vyhodnocení rizik a protikrizové plánování.
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
Pomoc a podpora v jednání na úřadech a institucích (úřad práce, banka, pošta, lékaři atd.), porozumění sdělovaným informacím.
Podpora při dodržení sjednaných termínů ve věci vyřizování běžných záležitostí - návštěv lékařů, jednání na úřadech, v bance atd. Pomoc a podpora při administrativě spojené s jednáním s úřady, při zjišťování informací, které souvisí s jednáním v běžných záležitostech.
Pomoc při osobní hygieně a poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
Nácvik, dohled, podpora či pomoc při úkonech osobní hygieny (týká se celkové hygieny, nákupu hygienických potřeb, získávání a udržení správných hygienických návyků, v případě potřeby klienta zajištění osobní hygieny).
Nácvik, dohled, podpora či pomoc při základní péči o vlasy a nehty (mytí, česání, úprava vlasů, stříhání a úprava nehtů).
Pomoc při použití WC (nácviky, dohled a podpora při používání toalety klientem, jakož i pomoc při používání toalety klientem).
Pomoc při použití WC (nácviky, dohled a podpora při používání toalety klientem, jakož i pomoc při používání toalety klientem).


Podporují nás

.png)
.jpg)


