STREETWORK ON LINE Karviná, terénní program
Poslání služby
Jsme terénní služba STREETWORK ON LINE a kontaktujeme děti a mládež ve věku 6-20 let na území města Karviná na místech, které jsou pro tyto skupiny blízké - parky, lavičky, hřiště, sídliště. Naším posláním je působit preventivně, poskytovat radu, pomoc a podporu v situacích, které děti a mládež řeší.
Cíle služby
-
Klient aktivně a smysluplně tráví svůj volný čas
-
Klient má informace o rizicích, které mohou ohrožovat jeho zdraví a bezpečí
-
Klient rozvíjí nebo udržuje svou současnou situaci skrze naši podporu a motivaci (školní nároky, práce, finance, mezilidské vztahy)
Cílová skupina
Děti a mládež z Karviné, ve věku 6-20 let, kteří tráví svůj volný čas venku.
Rozdělení cílových skupin do programů
6ka: Terénní program pro děti a mládež v lokalitě „osmistovka“ a kolem ubytovny Předvoj v Karviné – Novém Městě.
TEENSTREET: Terénní program pro děti a mládež z různých lokalit města Karviné (Ka 1, Ka 7, Ka 8, Ka 4).
Zásady
Individuální přístup
Diskrétnost a mlčenlivost
Dostupnost a bezplatnost
Rovný a respektující přístup
Nabídka služeb
Program 6ka a Teenstreet:
Dle § 34 vyhlášky č. 505/2006 Sb. se základní činnosti při poskytování služby SOL zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
aktivity umožňující lepší orientaci ve vztazích odehrávajících se ve společenském prostředí,
- Doprovod (k lékaři, NZDM, úřad, OSPOD, škola), zprostředkování kontaktu s institucemi (pomoc s vyřízením běžných záležitostí s naší aktivitou, zprostředkování bydlení). Zaměření na vztahy klientů s jejich okolím (např. jsou vyčleněni z kolektivu, zapojíme je prostřednictvím aktivity – vede k vybudování vztahu, tolerance..)
(Chtěl bys doprovodit do NZDM? Nechceš jít sám na pracovní úřad? Nevíš, kde je zubní pohotovost? Nikdo se s tebou nebaví?)
b) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
1. pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
- Podání informací o právech občana (přihlášky na školy, gynekologické vyšetření, odvolání, stížnost, dávky, výběrové řízení, cestování, občanka, rodný list, policie, pojišťovny). Podávání informací o běžných společenských normách, poskytnutí informací o základních právních předpisech. Předání praktického návodu jak postupovat v určité situaci.
(Nevíš jak si najít práci? Jak si vyřídit občanku nebo něco jiného na úřadech? Jak se dostat do jiného města? Jak vyplnit přihlášku? Co potřebuješ k vyřízení?)
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob,
- Pokud došlo k omezení kontaktu s rodinou (člen rodiny ve výkonu trestu, odstěhování, rozvod, asistované kontakty) – upevnění vztahu (motivace a možnosti řešení, jak udržet a mít dobrý vztah s rodinou). Pomoc s uplatňováním práv dětí a mladistvých, aby nedocházelo k jejich porušování. Pomoc v případě omezení kontaktu s rodinou.
(Nevíš, jak se svým otcem mluvit? Bydlí tvá sestra daleko a nevíš, jak s ní navázat kontakt? Chceš navštívit otce ve vězení a bojíš se jít sám?)
3. sociálně terapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních sociálních schopností a dovedností, podporujících sociální začleňování osob,
- Podpora při sociálním začleňování klienta mezi vrstevníky, komunikace v rodině, ve škole, s autoritami, pomoc se školou, šikana, rasismus, motivování ke vzdělání. Co je klient sám schopen udělat pro to, aby se něco změnilo.
(Cítíš se být odstrčený z kolektivu? Máš pocit, že si na tebe paní učitelka zasedla? Máš potíže s nějakým předmětem? Chceš s námi trávit volný čas nebo si jen tak popovídat?)
4. poskytování informací o rizicích, spojených se současným způsobem života a snižování těchto rizik
- Předání informací formou besed, přednášek, rozhovorů, preventivních programů...
(Občas se popereš? Zkoušíš cigarety, alkohol, trávu (a jiné), nebo tě to láká? Myslíš na své zdraví? Chováš se ve vztahu bezpečně?)