RÚT Český Těšín, sociální rehabilitace

 

Místo poskytování služby

Třanovského 1758/10, 737 01 Český Těšín

Doba poskytování služby

PONDĚLÍ:  7:00–12:00 / 13:00–15:00 ambulantní i terénní forma

ÚTERÝ:  7:00–12:00 / 13:00–15:00 ambulantní forma

STŘEDA:  7:00–12:00 / 13:00–15:00 ambulantní i terénní forma

ČTVRTEK:  7:00–12:00 / 13:00–15:00 ambulantní i terénní forma

PÁTEK:  7:00–12:00 / 13:00–15:00 ambulantní i terénní forma

Ambulantní forma – jsme v kanceláři

Terénní forma – jsme mimo kancelář

Kapacita

1 uživatel v ambulantní formě

1 uživatel v terénní formě

Cena

Zdarma

Kontakt 

Koordinátor střediska: Mgr. Jana Jourová

tel.: 731 826 808, e-mail: j.jourova@slezskadiakonie.cz

Sociální pracovník: Bc. Monika Rojčíková

tel.: 733 142 408, e-mail: rut.sp@slezskadiakonie.cz

Dokumenty

Leták střediska ke stažení zde

Leták pro snadné čtení ke stažení zde

Protokol o podání stížnosti ke stažení zde

Poslání služby

Středisko Slezské diakonie RÚT Český Těšín, sociální rehabilitace,  poskytuje dospělým osobám se zdravotním postižením nebo v dlouhodobě nepříznivém zdravotním stavu individuální podporu při získávání návyků a dovedností pro běžný život, které jim umožní osamostatnit se a najít uplatnění v osobním i pracovním životě.

Cíle služby

  1. Samostatnost uživatele v oblasti osobního i pracovního života.
  2. Pozitivní postoj veřejnosti vůči osobám se zdravotním postižením nebo v dlouhodobě nepříznivém zdravotním stavu.

Cílová skupina uživatelů

Osoby ve věku od 18 do 64 let, které jsou schopny a chtějí se aktivně podílet na řešení své situace a jsou s postižením:

  • mentálním, kromě osob s těžkým a hlubokým mentálním postižením;
  • s chronickým duševním onemocněním, kromě osob v akutní fázi nemoci nebo mimo péči ambulantního psychiatra;
  • smyslovým,
  • tělesným, jsme bezbariérové zařízení;
  • kombinovaným,
  • v dlouhodobě nepříznivém stavu.

Poskytované činnosti

  1. Nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnosti a dalších činností vedoucích k sociálnímu začleňování

·         přiměřená péče o zevnějšek (např. nácvik vhodného oblékání, osobní hygieny);

·         samostatný pohyb a orientace (např. nácvik orientace v místě bydliště, pracoviště);

·         péče o domácnost (např. nácvik praní a žehlení prádla, úklidu, přípravy jídla);

·         péče o děti nebo další členy domácnosti (např. nácvik vhodných návyků a postupů, doporučení vhodné odborné služby);

·         obsluha běžných zařízení a spotřebičů (např. nácvik obsluhy pračky, žehličky, mikrovlnné trouby);

·         hospodaření s penězi (např. vytvoření představy o hodnotě peněz, nácvik běžného nákupu);

·         plánování a uspořádání pracovních, domácích a zájmových aktivit (vytvoření časového rozvrhu dne, např. docházka do zaměstnání, rozvržení domácích prací);

·         získávání dovedností potřebných k úředním úkonům (např. nácvik vyplňování formulářů, dokumentů);

  1. Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím

·         zapojení do zájmových aktivit, získávání nových přátel a udržování kontaktu se společenským prostředím (např. pomoc při výběru vhodné zájmové aktivity, nácvik využívání sociálních sítí, podpora při udržování přátelských vztahů);

·         doprovázení při vyřizování osobních záležitostí včetně doprovodu zpět (např. do zaměstnání, k lékaři, na zájmové aktivity, na úřady);

·         cestování hromadnými dopravními prostředky (např. nácvik cestování vlakem, autobusem);

·         běžné a alternativní způsoby komunikace (např. nácvik telefonování, SMSkování, psaní dopisů, podpora orientace v piktogramech);

·         zjišťování, vyhledávání a zpracování informací (např. nácvik orientace v nabídkách kulturních zařízení, telefonních seznamech, adresářích, podpora při práci s návody);

·         chování v různých společenských situacích (nácvik etikety).

  1. Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti

·         upevňování motorických, psychických a sociálních dovedností

·         aktivizace duševních funkcí (např. trénink paměti, tvořivosti, představivosti, logického myšlení, trénink udržení pozornosti);

·         vytvoření nebo upřesnění představy o pracovním uplatnění (např. podpora při výběru práce s ohledem na zdravotní stav, vzdělání, možnosti dojíždění);

·         získávání dovedností potřebných pro pracovní uplatnění (např. nácvik orientace v nabídce pracovních míst, podpora při vypracování životopisu, pomoc při přípravě
na přijímací pohovor);

·         získávání, rozvíjení a upevňování pracovních návyků, dovedností a kontaktů  (např. nácvik zvládání jednotlivých pracovník úkonů, podpora při komunikace s nadřízeným a spolupracovníky);

·         základy práce s počítačem (např. nácvik základní obsluhy MS Word, MS Excel, Windows);

·         základy práce s internetem (např. pomoc při vytvoření e-mailové schránky, nácvik vyhledávání informací).

  1. Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí

·         obstarávání osobních záležitostí (např. pomoc při přípravě dokumentů; podpora při jednání s úřady, zaměstnavatelem, lékaři; pomoc při vyřizování dávek, příspěvků a důchodů; pomoc při řízení o způsobilosti k právním úkonům nebo změně opatrovníka);

·         aktivní vyhledávání pracovního místa; místa pro pracovní praxi, terapii nebo odborný výcvik; místa pro pracovní rehabilitaci (např. sledování nabídek práce uživatelem i konzultantem; kontaktování vytipovaných zaměstnavatelů);

·         informační servis a zprostředkovávání služeb (např. v situaci ztráty nebo změny zaměstnání, bydlení, zdravotního stavu, způsobilosti k právním úkonům);

·         základní sociální poradenství.

Zásady poskytování sociální služby

  • spolupráce – pracovník i uživatel dodržují pravidla stanovaná pro poskytování služby;
  • partnerství – pracovník přistupuje k uživateli jako k jedinečné osobnosti, jejíž názory, potřeby bere vážně;
  • ochrana práv – pracovník pomáhá uživateli práva uplatňovat a hájit, nezneužívá jeho omezení plynoucí ze zdravotního postižení;
  • možnosti volby – pracovník podporuje uživatele při jeho samostatném rozhodování, případně ho upozorní na možné důsledky jeho volby;
  • mlčenlivost – pracovník zachovává mlčenlivost o informacích týkajících se uživatele.

Donátoři, sponzoři

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR; Město Český Těšín; Moravskoslezský kraj

Kdo nás podporuje

Sponzor Sponzor Sponzor
 

Mapa