BETHEL Třinec, sociální rehabilitace
Poslání služby
Sociální služba sociální rehabilitace poskytuje osobám v krizové životní situaci spojené se ztrátou bydlení individuální podporu při nácviku dovedností a návyků potřebných pro běžný život, které jim umožní osamostatnit se a najít uplatnění v osobním a pracovním životě.
Cíle služby
Cílem poskytované služby je klient, který je vybaven takovými dovednostmi a návyky, které mu umožňují vést v rámci svých možností samostatný a soběstačný osobní a pracovní život.
Dílčí cíle:
- klient, který dle svých možností zvládá péči o vlastní osobu
- klient, který získal a rozvíjí dovednosti a schopnosti vedoucí ke smysluplnému využívání času nebo lepšímu začlenění na trhu práce
- klient, který uplatnil získané poznatky k řešení své nepříznivé sociální situace
Cílová skupina
Klientem služby může být:
- muž nebo žena starší 18 let, bez přístřeší, usilující o řešení vlastní situace a o uplatnění ve společnosti
- muž nebo žena starší 18 let, s vlastním bydlením, využívající během posledního roku některou ze sociálních služeb pro osoby bez přístřeší a usilující o zachování získaných návyků
Klientem služby nemůže být:
- osoba, která není schopna pohybu bez cizí pomoci nebo potřebuje bezbariérové prostředí
- osoba, která nedodržuje pravidla služby, ohrožuje zdraví nebo život svůj nebo jiných osob
Zásady
Individuální přístup
Zaměstnanci přistupují ke klientům jako k jedinečným osobnostem. S každým klientem se pracuje na základě individuálního plánu, který klient sestavuje spolu s klíčovým pracovníkem.
Důstojnost
Při poskytování služby je dbáno na zachování důstojnosti klienta i své vlastní. Zaměstnanci střediska se zavazují dodržovat „Etický kodex zaměstnanců střediska BETHEL Třinec“.
Svobodná volba
V rámci poskytování služby je respektována svobodná vůle klienta; snažíme se vytvářet podmínky, v nichž se klienti mohou rozhodovat s porozuměním důsledků svého rozhodnutí.
Srozumitelnost
Je kladen důraz na pochopení poskytovaných informací (při podepisování smlouvy, v rámci individuálního plánování, při běžných provozních záležitostech apod.).
Ocenění
Každého klienta se v průběhu jednotlivých nácviků snažíme motivovat, podporovat a oceňovat, zejména formou pochvaly, věcného daru nebo předáním certifikátu o ukončeném nácviku.
Pomoc bližním
Služba je poskytována kolektivem zaměstnanců, kteří jsou motivováni vnitřním přesvědčením, že chtějí pomáhat bližním. Služba je dále poskytována na základě klíčových hodnot organizace Slezská diakonie, zejména: osoba Ježíše Krista jako zdroj víry a vzor pro službu a život a přístup ke klientovi jako k Božímu stvoření
Nabídka služeb
Základní aktivity služby:
nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnosti a dalších činností vedoucích k sociálnímu začlenění
- nácvik obsluhy a používání běžných elektrospotřebičů používaných v domácnosti
- nácvik úklidových prací v domácnosti
- nácvik dovedností potřebných k úředním úkonům (sestavení strukturovaného životopisu, vyplňování formulářů, složenek apod.)
- nácvik orientace v prostoru a dopravě
- nácvik hospodaření s penězi
zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- doprovázení na úřady, k lékařům apod.
- nácvik chování v různých společenských situacích (Etiketa)
- nácvik komunikačních dovedností (telefonování, psaní sms apod.)
výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
- nácvik pracovních úkonů v dílně
- nácvik práce na PC (MS Word, MS Excel, internet, práce s informacemi, založení a práce s e-mailem)
- nácvik vaření
pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- zprostředkování a předávání informací
- pomoc při vyhledávání dalších služeb
Fakultativní činnosti služby:
doprava klientů