ARCHA Ostrava, chráněné bydlení
Místo poskytování služby |
Ke Kamenině 178/17, 711 00 Ostrava - Hrušov |
Doba poskytování služby |
Pracovníci v sociálních službách jsou k dispozici: Pondělí-pátek: 8:30-20:30 Sociální pracovník je k dispozici: Pondělí - pátek: 7:00-15:00 Vedoucí střediska je k dispozici: Pondělí - pátek dle individuální domluvy |
Kapacita |
9 uživatelů |
Cena |
Ubytování:
Stravování:
100 Kč/den z toho:
Sociální služba: 2,00 Kč/ 1 minuta k zajištění úkonů podpory v základních činnostech dle vyhlášky č. 505/2006 Sb., kterou se provádí zákon o sociálních službách, v platném znění. Úhrady po dobu nepřítomnosti uživatele:
|
Kontakt |
Sociální pracovník: Bc. Ivana Dombeková, DiS. e-mail: archa.ostrava@slezskadiakonie.cz, tel.: 731 670 763 Pracovníci v sociálních službách e-mail: pss.archa@slezskadiakonie.cz, tel.: 731 670 762 Vedoucí zařízení: Bc. Irina Tkačová e-mail: vedouci.archa@slezskadiakonie.cz, tel.: 731 128 449 |
Další informace |
Další informace a dokumenty pro zájemce o službu naleznete zde. |
Informace o zpracování osobních údajů k jednání se zájemcem o službu
Informace o zpracování osobních údajů k uzavření smlouvy o poskytování služby
Poslání
Posláním chráněného bydlení ARCHA Ostrava je poskytnout dospělým lidem s mentálním postižením individuální pomoc a podporu v oblastech spojených se samostatným bydlením tak, aby mohli žít plnohodnotný život srovnatelný s životem jejich vrstevníků.
Cíle
Cílem chráněného bydlení ARCHA Ostrava je naučit uživatele dovednostem a činnostem souvisejícím se samostatným bydlením v takové míře, aby mohli pokročit k samostatnější formě bydlení nebo aby žili v chráněném bydlení s odpovídající mírou podpory.
Cíle ve vztahu k uživateli
- Podpořit uživatele v péči o sebe sama (hygiena, zdraví, psychická a fyzická pohoda apod.)
- Podpořit uživatele v soběstačnosti v oblasti stravování
- Podpořit uživatele v péči o domácnost
- Podpořit uživatele v nácviku pracovních dovedností
- Podpořit uživatele ve volnočasových aktivitách
- Podpořit uživatele v hájení svých zájmů a snížit tak riziko zneužití jinými osobami
- Podpořit uživatele ve využívání zdrojů dostupných skrze veřejné služby
Konkrétní cíle jednotlivých uživatelů jsou rozpracovány v jejich individuálních plánech.
Cílová skupina uživatelů
Služba chráněného bydlení ARCHA Ostrava je poskytována lidem s lehkým nebo středně těžkým mentálním postižením (popř. s přidruženým duševním onemocněním) ve věku 18 až 55 let, kteří chtějí žít co nejvíce samostatně a potřebují podporu v běžném životě. Věková hranice je určující u zájemců o poskytnutí služby, stávající uživatelé mohou službu využívat i při překročení uvedené věkové hranice, dokud se nezhorší jejich zdravotní stav a nepotřebují zajištění péče jiným typem služby.
Službu nemůžeme poskytnout:
- lidem, kteří potřebují bezbariérový přístup (naše zařízení není bezbariérové)
- lidem s duševním onemocněním, které je určující pro způsob poskytování podpory (např. lidé s primárním onemocněním schizofrenií)
- lidem, kterým lékař nedoporučí kolektivní soužití (z důvodu duševní poruchy, agresivního jednání apod.)
- lidem s poruchou autistického spektra (jestliže by tato porucha mohla ovlivnit poskytování služby)
- lidem, jejichž zdravotní stav dlouhodobě (více než tři měsíce) nebo neustále vyžaduje zdravotní nebo ošetřovatelskou péči
- lidem nevidomým, neslyšícím či hluchoslepým
Poskytované činnosti
Poskytnutí ubytování
- V chráněném bydlení je k dispozici 5 bytových jednotek, jedna bytová jednotka je jednolůžková, zbylé čtyři bytové jednotky jsou dvoulůžkové. Součástí každé bytové jednotky je malá kuchyňská linka a koupelna s WC. Bytové jednotky jsou vybaveny základním nábytkem – postel, skříň a noční stolek. Uživatelé služby si mohou byt dovybavit svým nábytkem či jinými spotřebiči dle svých potřeb. Uživatelé mají klíč od skříně a od nočního stolku, což zaručuje soukromí a intimitu. Dále jsou uživatelům k dispozici společné prostory – obývací místnost, společná kuchyň. Uživatelé mohou využívat společné televize nebo počítače s připojením k internetu.
Pomoc se zajištěním stravy
- Uživatelé služby si mohou zvolit jednu ze tří variant stravování: samostatné stravování, kdy si uživatel zajišťuje stravu a vaří sám nebo s minimální asistencí pracovníka, kombinované stravování, což znamená, že si uživatel část denní stravy zajišťuje sám a část stravy odebírá z chráněného bydlení, společné stravování, kdy je strava zajišťována společnými silami pro více uživatelů současně, uživatelé se střídají ve vaření a přípravě jídla, v nákupech za asistence pracovníka služby. Pracovník pomáhá uživatelům se sepisováním jídelníčku či seznamu na nákup.
Pomoc při zajištění chodu domácnosti
- Pracovníci podporují uživatele v péči o svou domácnost. Mohou uživateli pomoci s úklidem, volbou čistících prostředků, praním prádla apod. Pracovníci uživateli pomohou s obsluhou a manipulací s domácími spotřebiči (např. obsluha pračky, žehličky, mikrovlnné trouby).
Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
- Pracovníci motivují uživatele v získání správných hygienických návyků. Pracovníci podporují uživatele v dodržování pravidelné osobní hygieny. Pracovníci seznamují uživatele s riziky, která mohou v souvislosti s nedostatečnou hygienou nastat. Pracovníci uživatele podporují v běžných hygienických činnostech, jako jsou sprchování, česání, mytí zubů, stříhání nehtů apod.
- Pracovníci podporují uživatele ve využívání veřejně dostupných služeb (kadeřník/holič, pedikér apod.).
Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
- Pracovníci služby uživatele podporují v aktivním trávení volného času. Pracovníci motivují uživatele k trávení volného času i mimo chráněné bydlení, v případě zájmu může pracovník pomoci uživateli aktivitu zprostředkovat.
- Pracovníci pořádají interní školení (např. o bezpečnosti, pravidlech CHB, nakládání s financemi, havarijních a nouzových situacích v CHB apod.) či porady uživatelů.
- Pracovníci CHB spolupracují i s externími odborníky a zprostředkovávají např. školení hasičů nebo policie ČR. V rámci vzdělávání jsou v chráněném bydlení pořádány tzv. nedělní kruhy důvěry, kdy uživatelé probírají, co se jim za daný týden povedlo/nepovedlo, co je trápí/s čím jsou spokojeni, plánují akce a různé aktivity.
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- Pracovníci poskytují uživateli pomoc či podporu při vyhledávání běžně dostupných služeb dle jeho přání (kadeřník, kino, obchod, pošta…). Pracovník může uživatele na dané místo doprovodit, pokud v tomto potřebuje uživatel podporu.
Sociálně terapeutické činnosti
- Pracovník s uživatelem tvoří individuální plán uživatele. V tomto plánu si uživatel vytyčí oblasti, ve kterých potřebuje pomoc a podporu a jakým způsobem by mu daná pomoc a podpora měla být poskytnuta. Pracovníci uživatele podporují ve vyjadřování vlastních přání, potřeb, pocitů, myšlenek.
- Pracovníci uživatele podporují v přijímání odpovědnosti za svůj život a v přijímání přiměřených rizik spojených s odpovědností za vlastní život.
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- Pracovníci mohou uživateli asistovat při vyřizování důležitých záležitostí spojených s uplatňování vlastních práv a zájmů, např. v jednáních na úřadech, u lékařů, na školách a jiných institucí, mohou mu také pomoci v porozumění obsahu jednání.
Zásady poskytování sociální služby
- Partnerství
- Respekt, rovnost a tolerance
- Individuální a motivující přístup
- Bezpečí
- Dobrovolnost
- Týmová spolupráce
- Odbornost pracovníků
![]() |